Wartości odżywcze kiełków

Skiełkowane nasiona roślin produkty biogeniczne, czyli zawierające życie znane są od tysięcy lat. Stosowane są we współczesnych kuchniach wielu krajów. U nas są jeszcze na razie mało popularne. Są kopalnią zdrowia, zawierają, bowiem wiele witamin, soli mineralnych, aminokwasów i enzymów. Kiełki bardzo łatwo można przygotować w domu, posługując się specjalnymi naczyniami albo zwykłym słoikiem przykrytym gazą przymocowaną do jego otworu. Przez kilkanaście godzin należy moczyć ziarna w czystej, niechlorowanej wodzie. Kiełkujące ziarna dobrze płuczemy. Słoik ustawiamy ukośnie w nasłonecznionym miejscu. Płuczemy 2 razy dziennie w dużej ilości wody. Jeśli mimo to na kiełkach pojawi się pleśń, całą hodowlę należy, niestety, wyrzucić.

Do kiełkowania nadają się prawie wszystkie ziarna, np. pszenicy, owsa, lucerny, rzodkiewki, rzeżuchy, soczewicy, soi, fasoli mung, słonecznika, kapusty białej i czerwonej, cieciorki, sezamu. Jeśli kiełkujemy małe ziarna, pokrywamy nimi całe dno słoika lub naczynia do kiełkowania, średnie ­powinny zajmować około jedną trzecią powierzchni, a duże jedną czwartą. Im większe są ziarna, tym okres wstępnego moczenia powinien być dłuższy (małe 4-6 godzin, średnie 8-10, a duże 12-24 godziny). Kiełki rozmaitych roślin różnią się wartością odżywczą.

I tak odtruwają­ca organizm lucerna jest bogata w żelazo, wapń i fosfor, zawiera również wiele witamin, białko z podstawowymi aminokwasami. Skiełkowana pszenica zawiera dużo witaminy C (6 razy więcej niż nie skiełkowane ziarna), witaminy E, karotenu, witamin z grupy B oraz białka i enzymów. Soczewica jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, witamin i minerałów. Sezam z kolei zawiera: dziesięciokrotnie więcej wapnia niż mleko, półtora raza więcej żelaza niż wątroba wołowa,  trzy razy więcej fosforu niż jajka oraz duże ilości białka i witamin  B1, B2, B6. Najwięcej białka zawiera jednak soja (35 proc. w porównaniu do 15-20 proc. w produktach mięsnych). Można w niej znaleźć witaminy A, B, C i H. Fasola mung, soczewica i groch po 4 dniach kiełkowania zawierają więcej witaminy B12 niż produkty mięsne. Trudno, więc nie zauważyć, że kiełki posiadają więcej właściwości odżywczych niż mięso, którym się tak codziennie zajadamy. Skiełkowane nasiona słonecznika zawierają witaminę B6, B12, D, białko, żelazo, potas i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Ze skiełkowanych ziaren można przyrządzić wiele potraw, dodawać je do zup, sałatek, sosów, kanapek. Można nimi posypywać ziemniaki, ryż, kasze, makarony.

Poniżej podane są przepisy, w których wykorzystane są kiełki.

ŻYWA SAŁATKA: z 1do2 filiżanek poszatkowanej białej lub kiszonej kapusty, 1 pokrojonego w kostkę świeżego lub kiszonego ogórka, pietruszki, pokrojonej w pół plasterki marchwi, pół filiżanki rzeżuchy; pół filiżanki kiełków (pszenicy, słonecznika, soi, lucerny), łyżki oleju, łyżki soku z cytryny, doprawiona solą, ostrą papryką i kolendrą.

SOCZEWICA PIKANTNA – SAŁATKA: z 1 filiżanki kiełków soczewicy lub soi, drobno pokrojonej cebuli, 2 zmiażdżonych ząbków czosnku, pęczka posiekanej natki pietruszki, soku z cytryny; łyżki oliwy z oliwek lub oleju, doprawiona pieprzem lub imbirem.

REJUVELAK ze skiełkowanej pszenicy możemy przyrządzić ten wspaniały napój zawierający witaminę E. Ziarna pszenicy moczymy 8 do10 godzin i kiełkujemy je 2 do 3 dni, dokładnie przemywając 2 razy dziennie. Skiełkowaną pszenicę zalewamy trzykrotnie większą objętością nie chlorowanej wody. Pozostawiamy na 2 dni w temperaturze pokojowej. Przefiltrowany płyn odlewamy, a kiełki ponownie zalewamy wodą na 1 dzień. Powtarzamy te czynności. Uzyskany w ten sposób płyn nadaje się do picia oraz jako podstawa do przyrządzania zup, sosów itp.

MLECZKO MŁODOŚCI przyrządzamy z Rejuvelaku: miksujemy filiżankę zmielonych, świeżych orzechów (ziemnych, laskowych, włoskich) lub nasion słonecznika, 1 filiżankę Rejuvelaku, 2 łyżki drożdży i 1 łyżeczkę miodu.

About these ads